· 

Hallo gezond 2020, vaarwel griep!

 

En, ben jij 2020 goed gestart? Of heeft de griep je al te pakken gehad? En hoe zit het met je goede voornemens, ben je er al mee bezig of heb je eigenlijk wat extra energie nodig?

 

 

In deze blog vind je de oorzaken van verminderde weerstand en energie en vooral ook tips om het nieuwe jaar gezond en energiek te starten en griepjes, verkoudheidjes en dergelijke de rug toe te keren.

 

 

Je kent het vast wel: zo tegen het einde van het jaar word je moe, zijn de dagen kort en donker en buiten is het koud. Voor veel mensen is de kerstvakantie een moment waar ze naar toeleven: Rust en gezelligheid met de feestdagen, vaak gepaard gaande met wat feeststress. Ook neem je je voor om het volgend jaar anders te doen...

En dan ben je eindelijk een paar dagen vrij... wordt je ziek: verkouden of de griep. Voor sommigen is dat op de eerste vrije dag al: die waren al over hun grenzen heen gegaan. En anderen kunnen nog wel van de vrije tijd genieten, maar krijgen het daarna te pakken. 

Hoe komt dat toch?

 

Vrijwel iedereen is tegen het einde van het jaar vatbaarder voor bacteriën en infecties, als je geluk hebt uit het zich pas in het nieuwe jaar. Hoe komt dat toch dat we elk jaar weer in dezelfde tijd met een zelfde soort epidemie te maken hebben?

 

  1. 1.    Omdat we een lange periode hard hebben gewerkt, veel stress hebben gehad (ook Sinterklaas en Kerststress horen daarbij). Onze bijnieren raken uitgeput en we maken minder adrenaline aan.

  2. Door de drukte en de stress zijn de sportavonden en gezonde maaltijden plaats gaan maken voor koopavonden, Sint Maarten-, Halloween-, Sinterklaas- en Kerst-vreet-feestjes om de kerstborrels en nieuwjaarsrecepties nog maar niet te noemen. Veel gesnoep, veel alcohol en weinig beweging.
  3. We zien massaal minder zonlicht door de kortere en donkere dagen en krijgen daarmee een tekort aan vitamine D binnen.
  4. We drinken in deze periode gemiddeld meer alcohol dan in welke andere maand dan ook.
  5. Door minder buiten te zijn, minder te bewegen, minder gezond te eten en meer alcohol te drinken, slapen we slechter waardoor we nog meer vermoeid raken en onze weerstand nog verder keldert.
  6. En als we de maand december dan nog goed doorkomen gaan we steevast in januari  op dieet om de extra pondjes er weer af te werken. En dat, terwijl we nu eigenlijk juist méér voeding nodig hebben in plaats van minder.

Nu kunnen we de afgelopen decembermaand niet meer terugdraaien, maar je kunt wel je weerstand een flinke boost geven en je energie weer snel op peil brengen! En nee, dat gaat je niet lukken door een streng dieet te volgen en te hard van stapel te lopen in de sportschool. 

 

Begin met voldoende voeding en verstandig bewegen!

Dé 10 tips voor meer energie en weerstand

Met onderstaande tips kom je sneller van die sluimerende verkoudheid of griep af, krijg je meer weerstand en verhoog je je energielevel!

 

1. Zorg dat je alle essentiële voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt.

En liefst een ruime hoeveelheid. Uitgebalanceerde voeding en gevarieerd eten zijn daarbij essentieel. Ga niet zomaar met supplementen aan de slag, maar haal de vitaminen en mineralen uit je voeding, dan heb je er het meeste profijt van. Alleen wat extra vitamine D druppels kunnen helpen als je niet elke dag minimaal een half uur rechtstreeks zonlicht op je blote hoofd of handen krijgt. Het gaat er hierbij niet om dat je elke dag de aanbevolen hoeveelheden exact haalt, maar gemiddeld over een periode van 1 tot 2 weken. Een paar dagen echt ziek op bed? Geen nood, dan haal je daarna de schade gezond weer in.

 

2. Eet minimaal 500 gram groente per dag!

Zoveel? Ja, zoveel! Het voedingscentrum adviseert 250 gr per dag, maar dit is echt een minimale hoeveelheid in gezonde toestand. Je hebt nu Extra vitaminen en mineralen nodig en zeker ook vezels voor je darmflora. Door veel groente te eten krijg je op korte termijn meer energie, zonder dat je de neiging krijgt om meer te gaan snoepen. Varieer in kleuren groente en wees creatief met het verwerken van groenten in andere maaltijden of bij andere producten. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om je boterham met kaas te verrijken met flink wat komkommer, tomaat of radijs, maak je stamppot in een verhouding van 1:0,5 (groente: aardappel), en maak van je restjes groente een overheerlijke soep voor de lunch.

 

3. Eet 2 stuks fruit per dag uit de hand.

Dus niet in een fruitsmoothie. Een stuk fruit bevat namelijk meer vezels én verzadigd beter dan een drankje. Een fruitsmoothie of vruchtensap is voornamelijk een concentratie vruchtensuiker.

Varieer in kleuren fruit en eet waar mogelijk ook de schil! Vooral citrusvruchten bevatten veel vitamine C die je nu hard nodig hebt.

 

4. Eet veel vezels.

Die zitten in vooral in groente, fruit en volkoren(graan) producten. Vezels houden je darmen gezond. En gezonde darmen zorgen voor een goede weerstand.

 

5. Drink veel water (1,5 tot 2 liter per dag).

Als de griep je al te pakken heeft gehad en ook daarna. Veel water drinken helpt bij het op peil houden van je vochtbalans en het afdrijven van afvalstoffen uit je lichaam (dus ook ziektekiemen).

 

6. Ga bewegen! Vooral door de dag heen.

Bij verkoudheid of griep heb je daar misschien geen zin in, maar door een wandeling te maken help je de afvalstoffen af te drijven en je energieniveau op peil te brengen. Hoe meer je overdag beweegt, vooral als je dat in de buitenlucht doet, hoe beter je ook zult slapen. Last van vastzittende hoest? Even hard rennen en het effect is groter dan het sterkste hoestdrankje.

Ook als je (nog) niet ziek bent is het heel verstandig om door de dag heen veel te bewegen. Wist je dat veel bewegen door de dag heen een grotere gezondheidswinst oplevert dan 's avonds een uur in de sportschool afzien?

 

7. Bouw het sporten rustig op.

Als je goede voornemens ook inhouden dat je veel en fanatiek wilt gaan sporten en dat heb je eerder niet gedaan, of althans de afgelopen maand niet. Bouw het dan rustig op. Ga niet als een gek trainen. Een verlaagde weerstand zorgt niet alleen voor (tijdelijk) teleurstellende mindere prestaties, maar ook voor een groter risico op blessures. En dat wil je juist voorkomen, toch? Een goede opbouw is essentieel voor elke vorm van trainen of sport. Vraag de trainer of instructeur om advies.

 

8. Ga naar buiten, vooral overdag.

Zoals gezegd: zonlicht op je blote huid levert je vitamine D op die van belang is voor je weerstand en energieniveau. Daarnaast zul je beter slapen door dagelijks even een half uur tot een uur buiten te wandelen, fietsen of de tuin aan te vegen.

 

9. Zorg dat je voldoende en regelmatig slaapt.

Als je alle andere adviezen ook volgt zal de kwaliteit van je slaap waarschijnlijk al vanzelf toenemen. Nu is het aan jou om ook op een passende tijd naar bed te gaan. Liefst zodat je vlak voor de wekker uitgerust wakker wordt. Ook kunnen een donkere kamer, niet meer eten vlak voor het slapen gaan en het doen van ontspanningsoefeningen helpen om beter te slapen.

 

10. Eet voldoende koolhydraten, maar vermijd snelle suikers.

Koolhydraten heb je nodig, dat zijn de snelste en belangrijkste energieleveranciers van je lichaam. Koolhydraten zijn er in verschillende 'groepen', het belangrijkste onderscheid zit in de langzame versus de snelle. Snelle suikers zijn o.a. kristalsuiker, honing, vruchtensuikers en alle andere namen die er aan 'suiker' gegeven worden. Je vindt ze vooral in frisdrank, koek, snoep en gebak. Laat dit dus vooral staan. Snelle suikers stimuleren mogelijk juist ontstekingen, zo zeggen sommige deskundigen. De langzame koolhydraten, zoals in volkoren pasta, volkoren brood en dergelijke die moet je juist wel eten voor je energiebehoefte!

En als je weerstand dan weer op peil is...kun je vol goede moed en energiek werken aan je goede voornemens!

Wil je een extra gezonde start maken, afvallen en er niet alleen voor staan?

 

Meld je dan nú aan voor hét leefstijlprogramma van 2020: Blijvend gezond en slank, van Studio Movivo. Meld je vandaag nog aan en start deze maand nog!

Door: Evelien van Opbergen